1. Voor de rederijkers in Noord en Zuid
was de Nederlandse taal een uitdaging. Noem twee voorbeelden die op deze pagina
genoemd worden waaruit dat blijkt.
·
Rederijkers
besteedden veel aandacht aan de vormgeving van hun teksten. Ze hadden er tal
van uitdagende regels voor.
· Men ging ervan uit dat God orde in
de schepping had aangebracht, van macroniveau tot op microniveau. De mens moest
in de kunsten proberen deze goddelijke harmonie, deze perfecte verhoudingen te
weerspiegelen.
2. Waarom besteedden de rederijkers in
hun werk zoveel aandacht aan het samenspel van inhoud en vorm?
Men ging
ervan uit dat God orde in de schepping had aangebracht, van macroniveau tot op
microniveau. De mens moest in de kunsten proberen deze goddelijke harmonie,
deze perfecte verhoudingen te weerspiegelen in inhoud en vorm.
3. Lees
de themapagina’s ‘Leven en sterven voor het geloof’ en ‘De geschiedenis in een
notendop’.
a. Bedenk twee thema’s voor een zeventiende-eeuws landjuweel.
- Geloof.
- Liefde.
b. Aan welke eisen voor de vormgeving moeten de inzendingen voldoen?
b. Aan welke eisen voor de vormgeving moeten de inzendingen voldoen?
- Het moet rijmen.
- Er moeten herhalingen gebruikt worden.
c. Welke thema’s kunnen tegenwoordig centraal staan bij een dergelijke wedstrijd, bijvoorbeeld een poetry slam? Motiveer je antwoord.
c. Welke thema’s kunnen tegenwoordig centraal staan bij een dergelijke wedstrijd, bijvoorbeeld een poetry slam? Motiveer je antwoord.
Liefde, oorlog, discriminatie, etc. Deze onderwerpen zijn nu zeer actueel.
Gouden tijden
1 a.
Waar hadden de zeventiende-eeuwers het begrip ‘Gouden Eeuw’ vandaan?
Zij dachten bij die term in de eerste
plaats aan een tekst uit de klassieke Latijnse literatuur die ieder ontwikkeld persoon
ooit wel eens had gelezen: het begin van de Metamorfosen van de Romeinse
auteur Ovidius. Ovidius vertelt het scheppingsverhaal zoals de Romeinen het
kenden rond het begin van de christelijke jaartelling. Als uit de vier elementen
vuur, lucht, aarde en water het heelal en de wereld zijn gevormd, en de mens is
geschapen als hoogste van de levende wezens, ontstaat een ‘aurea aetas’ (= een
gouden tijd van harmonie).
b. Welke twee betekenissen kent het begrip ‘Gouden Eeuw’?
- De
term vermeld bij vraag 1a.
- De 17e eeuw waarin in Nederland
zeer welvarend was.
c. Noem twee redenen waarom deze eeuw als de ‘Gouden’ eeuw wordt aangeduid.
- In de
zeventiende eeuw beschikte de Republiek der Verenigde Nederlanden over enorme
materiële rijkdommen.
- In de Gouden Eeuw glansde en
schitterde de Nederlandse cultuur op wereldniveau.
2 Noem
minimaal vijf redenen waardoor de zeventiende-eeuwse Noord-Nederlandse
Republiek zo welvarend kon worden.
- De natuurlijke ligging aan waterroutes.
- Wereldwijde handelscontacten.
- Een geavanceerde scheepsbouw.
- De combinatie van vruchtbaar platteland met
geïndustrialiseerde steden.
- De relatieve zwakte van andere Europese
staten.
3 Lees
het gedicht van Jacob Cats op deze pagina (‘Zo wie maar eens betreedt de ring
van onze kusten’) nog eens goed. Welke rol spelen de vier elementen voor de
Noord-Nederlandse Republiek in dit gedicht? Geef in je antwoord voorbeelden uit
Cats’ tekst.
-
‘de ring van
onze kusten’ = de natuurlijke ligging aan waterroutes.
-
‘ons verre
land’ = de koloniën.
Liefde in woord en beeld
1 Waarom
staan emblemen bekend als een activerende vorm van literatuur?
In
dit genre worden woord en beeld gecombineerd en komen meestal drie onderdelen
voor: een afbeelding, een éénregelige tekst en een langer onderschrift in
poëzie of proza. De lezer moet deze drie combineren om de bedoeling van het
embleem (letterlijk: het afdruksel, dat een betekenis in zich heeft) te
doorgronden.
2 Lees
de themapagina ‘Met veer en kwast – over dubbeltalenten’. Klik op de ‘Duytsche
lier’ van Jan Luyken, ga vervolgens naar de ‘Derde verdeeling’ en bekijk de
eerste pagina tot en met het eerste gedicht.
a. Welke les denk je dat Luyken zijn lezer(es) wilde meegeven?
a. Welke les denk je dat Luyken zijn lezer(es) wilde meegeven?
Ik kan de site niet vinden…
b. Leg je antwoord uit aan de hand van het getoonde embleem.
b. Leg je antwoord uit aan de hand van het getoonde embleem.
Ik kan de site niet vinden…
3 Lees
de schrijverspagina ‘Jacob Cats en Adriaen Poirters – twee geloven, één doel’.
Hier zie je een van de emblemen uit Poirters’ bundel Het masker van de
wereld afgetrokken.
a. Beschrijf wat er op de pictura gebeurt en wat de teksten betekenen.
a. Beschrijf wat er op de pictura gebeurt en wat de teksten betekenen.
Een moeder aap die haar baby aapje vasthoudt. De
tekst betekent dat je je dierbaren lief moet hebben en niet moet weg duwen.
b. Welke boodschap wil Poirters met dit embleem geven?
b. Welke boodschap wil Poirters met dit embleem geven?
Wees goed voor elkaar en zaai geen haat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten